آیین اجرایی دفاتر داوری خانواده
در اجرای مواد آیین داوری خانواده مصوب 27/ 08/1402 هیات مدیره سازمان داوری سفیران صلح هدایت و به پیشنهاد مدیرعامل سازمان «آیین اجرایی دفاتر داوری خانواده» به شرح مواد ذیل می باشد:
فصل اول- کلیات
ماده 1- سازمان داوری: عبارت است از سازمان داوری سفیران صلح هدایت که دارای قواعد و آیین داوری بوده که در حوزههای داوری عمومی و تخصصی ملی و بینالمللی فعالیت دارد و موضوع اصلی فعالیت آن انجام امور اداری مرتبط با داوری و نظارت بر آن است که در این آیین به اختصار «سازمان» نامیده میشود.
ماده 2- آیین اجرایی: مجموعه دستوراتی که در مقام تفسیر آیین داوری خانواده سازمان و به منظور حسن اجرای قوانین و مقررات موضوعه و تنظیم امور داخلی دفاتر داوری توسط مدیرعامل سازمان ابلاغ میگردد.
ماده 3- دفتر داوری: عبارت است از مقر داوری خانواده سازمان در مراکز منتخب استانی که در موضوعات تخصصی خانواده و در مساجدِ دارای ظرفیت فیزیکی مناسب تاسیس و راه اندازی میگردد که در این آیین به اختصار «دفتر» نامیده میشود.
ماده 4- آیین داوری خانواده: بیانگر چگونگی ارائه خدمات سازمان بوده و شامل مقررات و سایر قواعدی است که به تصویب هیئت مدیره سازمان می رسد که بر اساس آن حل و فصل کلیه اختلافات موضوع خانواده مورد رسیدگی در سازمان بر اساس آن صورت میگیرد.
ماده 5- داوری سازمانی: عبارت است از رسیدگی به دعاوی و اختلافات موضوع خانواده در خارج از محاکم قضایی از طریق داوران منتخب سازمان در مساجد.
ماده 6- فرایند داوری: عبارت است از کلیه مراحل رسیدگی داوری شامل ثبت درخواست و پاسخ به آن، جلسات مدیریت اختلاف و رسیدگی، صدور و ابلاغ رای داوری که در دفاتر منتخب سازمان انجام میپذیرد.
ماده 7- دبیرخانه دفتر داوری: واحد دفتری که کلیه امور اداری مربوط به داوری شامل پذیرش و ثبت درخواست اعم از ارجاعات و مراجعات، ابلاغ ها، مکاتبه ها، مراسلات و همچنین نگهداری مستندات مربوطه در آن انجام می پذیرد که در این آیین به اختصار «دبیرخانه» نامیده میشود.
ماده 8- قرارنامه داوری: توافقی است که پس از ثبت درخواست خواهان یا طرفین دعوا در دبیرخانه فی ما بین طرفین با داور منتخب سازمان در خصوص نحوه رسیدگی و آیین حاکم بر آن منعقد میگردد.
ماده 9- دیوان داوری: عبارت است از هیأتی مرکب از 5 نفر از حقوقدانان مجرب داخلی که وظیفه نظارت بر حسن اجرای رسیدگی و صدور رأی داوری را عهده دار بوده که توسط مدیر عامل سازمان انتخاب و برای مدت دو سال فعالیت خواهند نمود.
فصل دوم- سیر رسیدگی
ماده 10- درخواست داوری
خواهان باید درخواست داوری خود را در قالب فرم مربوطه (پیوست شماره 1) به دبیرخانه دفتر داوری تسلیم نماید. زمان ثبت درخواست داوری به منزله شروع مدت داوری نمیباشد بلکه از زمان امضای قرارنامه و قبول داور خواهد بود.
ماده 11- تبادل لوایح و پاسخ خوانده
دبیرخانه باید درخواست، اسناد و ضمائم ارائه شده از طرف خواهان را به خوانده ابلاغ نموده و وی میبایست ظرف مدت 10 روز کاری از تاریخ ابلاغ، پاسخ خود را که شامل اطلاعات مندرج در فرم مربوطه (پیوست شماره ۲) این آیین میباشد به دبیرخانه تسلیم نماید.
تبصره- خوانده میتواند طی همین مدت دعوای متقابل (پیوست شماره ۳) طرح نماید.
ماده 12- تسلیم پرونده به داور
دبیرخانه میبایست ظرف حداکثر 2 روز کاری پس از تبادل لوایح، تکمیل پرونده و تعیین داور، پرونده را به داور تسلیم نماید.
ماده 13- امضای قرارنامه داوری
دبیرخانه با توجه به لوایح و آخرین اظهارات طرفین، قرارنامه داوری (پیوست شماره 4) را همزمان با تبادل لوایح وفق مهلت مقرر در ماده 12 این آیین تنظیم و به امضاء طرفین برساند و داور نیز ظرف حداکثر 10 روز با آگاهی از مفاد این قرارنامه با انجام داوری موافقت و آن را امضاء میکند.
تبصره- امضای قرارنامه داوری توسط داور به منزله اعلام قبول و آغاز مهلت داوری است.
ماده 14- تشکیل اولین جلسه و مدیریت اختلاف
با توافق طرفین جلسه مدیریت اختلاف توسط داور در همان جلسه اول رسیدگی به منظور صلح و سازش میان طرفین انجام میپذیرد.
تبصره-داور در طول جریان رسیدگی داوری میتواند از هیأتی متشکل از متخصصین و معتمدین محلی به انتخاب خود استفاده نماید.
ماده 15- فاصله ابلاغ و تشکیل جلسه رسیدگی
دبیرخانه موظف است موعد رسیدگی داوری را ظرف حداکثر 7 روز از تاریخ ابلاغ به طرفین قرار دهد. ابلاغ و موعد آن تابع تشریفات مذکور در مبحث ششم آیین داوری خانواده میباشد.
ماده 16- مهلت رسیدگی
در صورتی که طرفین به موجب قرارداد، مدت معینی برای داوری مشخص نکرده باشند، مدت آن سه ماه و ابتدای آن از روزی است که موضوع برای انجام داوری به داور یا داوران ارجاع میشود.
تبصره- تمدید مدت مذکور ولو کراراً با توافق طرفین بلامانع است.
ماده 17- شهود
در صورتی که هر یک از طرفین بخواهند، میتوانند جهت اثبات ادعا یا مدافعات خود از شهادت شهود استفاده کنند. دبیرخانه میبایست قبل از تشکیل جلسه استماع، نام، مشخصات و موضوع شهادت و ارتباط آن با موضوع داوری را از طرفین کتباً دریافت نماید.
تبصره- شهادت شهود میتواند به صورت شهادتنامه کتبی امضاء شده در دفتر داوری یا تنظیمی در دفتر اسناد رسمی و یا امضاء الکترونیکی باشد.
ماده 18- ختم رسیدگی و انشای رأی داوری
داور مکلف است پیش از صدور رأی و پس از احراز اینکه طرفین از فرصت کافی و معقول برای ارائه دفاعیات برخوردار شده اند ظرف حداکثر 5 روز از تاریخ اعلام ختم رسیدگی و با رعایت مفاد مندرج در فصل 4 آیین داوری خانواده سازمان انشای رأی نموده و آن را به دبیرخانه جهت اطلاع به طرفین اعلام نماید.
تبصره- پس از اعلام ختم رسیدگی به طرفین هیچ لایحه یا دلیل و یا مدرک جدیدی از سوی طرفین قابل طرح و ارائه نخواهد بود مگر آنکه در قالب درخواست داوری دیگری طرح شود.
ماده 19- وقت نظارت دیوان
مدیر دفتر موظف است بلافاصله پس از دریافت پیش نویس رأی داور، آن را جهت بررسی و تأیید به دیوان داوری سازمان تسلیم نماید. وقت نظارت دیوان داوری از زمان دریافت پیش نویس رأی داوری حداکثر 7 روز می باشد.
ماده 20- صدور رأی داوری
رأی داوری پس از تأیید دیوان و امضای آن توسط داور یا هیئت داوری از طریق دبیرخانه به طرفین ابلاغ میگردد مشروط بر آن که هزینه های داوری تماماً به سازمان پرداخت شده باشد.
ماده 21- تصحیح، تفسیر یا رأی تکمیلی
داور رأساً و یا با درخواست هر یک از طرفین میتواند با رعایت مقررات آیین دادرسی مدنی و نیز وفق مواد 30، 31 و 32 آیین داوری خانواده سازمان نسبت به اصلاح یا تفسیر و یا تکمیل رأی اقدام نماید، مشروط بر اینکه مهلت داوری به اتمام نرسیده باشد. داور باید ظرف حداکثر 5 روز از تاریخ درخواست تصحیح و یا تفسیر و یا رأی تکمیلی نسبت به آن اقدام و رأی را به دبیرخانه داوری تحویل نماید.
مواعد آیین اجرایی داوری خانواده
ردیف | فرآیند | مواعد | توضیحات |
1 | ثبت درخواست | شروع جریان داوری | فرم شماره 1 |
2 | تبادل لوایح و پاسخ خوانده | 10 روز | فرم شماره 2 |
3 | دعوای متقابل | در مهلت پاسخ خوانده | فرم شماره 3 |
4 | تسلیم پرونده به داور | 2 روز | – |
5 | امضای قرارنامه و قبول داوری | 10 روز | فرم شماره 4 |
6 | فاصله ابلاغ و تشکیل جلسه رسیدگی | 7 روز | |
7 | مهلت رسیدگی و صدور رای داوری | حداکثر 3 ماه | |
8 | انشاء رای توسط داور | 5 روز از تاریخ اعلام تا ختم رسیدگی | |
9 | وقت نظارت دیوان | 7 روز | |
10 | صدور رای داوری | پس ار تایید دیوان | |
11 | درخواست تصحیح، تفسیر یا رای تکمیلی توسط داور | تا قبل از اتمام مهلت داوری | |
12 | تصحیح، تفسیر یا رای تکمیلی توسط داور | 5 روز پس از وصول درخواست |
فصل سوم-تشکیلات
ماده 22- دفتر داوری
دفتر داوری از یک مدیر، یک نفر متصدی امور دفتری (دبیرخانه) و یک نفر نیروی خدماتی تشکیل شده است. دفتر داوری میتواند در چهارچوب ارائه خدمات داوری با درخواست اشخاص حقیقی به صورت مراجعه دربارهی نحوه حل و فصل اختلافات از طریق انجام داوری، تنظیم شرط داوری، قرارنامه داوری و یا مشاوره و… فعالیت نموده و ما به ازای آن هزینه معینی طبق آیین ابلاغی سازمان دریافت نماید.
ماده 23- شرایط مدیر دفتر و متصدی امور دفتری
شرایط عمومی:
1- التزام به قوانین ج.ا.ا و اصل ولایت فقیه
2- عدم اعتیاد به مواد مخدر
3- نداشتن سوء پیشینه موثر کیفری یا محکومیت به انفصال دائم از خدمات دولتی و اجتماعی
4- داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت موقت و یا دائم از خدمت نظام وظیفه عمومی
شرایط اختصاصی
1- دارا بودن حداقل 40 سال سن
2- دارا بودن مدرک کارشناسی یا بالاتر و یا معادل
3- مسلط به کار با رایانه و نرم افزارهای مرتبط
4- روابط عمومی بالا و حسن شهرت
5- تاهل
ماده 24- نحوه انتخاب مدیر
مدیر دفتر ترجیحا داور منتخب سازمان و یا یک نفر به انتخاب وی و تایید سازمان می باشد که پس از طی دوره های ضرورتِ بدو خدمت و با حکم مدیرعامل سازمان برای مدت معین فعالیت خواهد نمود.
تبصره: افراد زیر نمی توانند به عنوان مدیر دفتر فعالیت نمایند:
– افراد موضوع ماده 5 مدیریت خدمات کشوری
– کارکنان قضایی و قضات
ماده 25- انتخاب مدیر موقت
در مواردی از قبیل فوت، حجر، استعفاء، یا ابطال حکم مسئولیت که منجر به عدم امکان حضور مدیر دفتر می شود، اداره دفتر داوری تا زمان تعیین مدیر جدید، به عهده سرپرست به انتخاب سازمان خواهد بود.
ماده 26- وظایف مدیر دفتر
مدیر دفتر، نماینده قانونی سازمان در امور داوری تخصصی خانواده میباشد و کلیه امور اداری دفتر و جریان داوری و نظارت بر حسن اجرای آن بر عهده وی است. اهم وظایف به شرح ذیل می باشد:
1- مدیریت و بکارگیری کارکنان دفتری.
2- مدیریت و نظارت بر امور پیش از رسیدگی و ثبت مراجعات اصحاب دعوا.
3- نظارت بر حسن جریان رسیدگی به دعاوی و اختلافات مراجعه کنندگان طبق آیین های ابلاغی سازمان.
4- تعیین نحوه نگهداری و یا امحاء مدارک، مراسلات یا مکاتبات اداری سازمان، طرفین و یا داوران در پرونده ها.
5- تعیین هزینه های داوری و سایر خدماتی که برابر مقررات مالی ابلاغی سازمان به طرفین ارائه میگردد.
6- دریافت به موقع هزینه های داوری از طرفین مطابق آیین های ابلاغی سازمان.
7- فراهم نمودن محل مناسب و سایر تجهیزات دفتری جهت تشکیل جلسات داوری یا مشاوره طبق شیوه نامه ابلاغی سازمان.
8- امضاء مکاتبات و ارتباطات الکترونیکی در حدود اختیارات تفویض شده.
9- انعقاد و ثبت موافقتنامه های متضمن شرط داوری سازمان در موضوع مربوطه.
10- تعامل و ارتباط سازنده با دادگستری ها به منظور ترغیب و تشویق اصحاب دعوا به نهاد داوری.
11-استفاده از ظرفیت های ارتباطی جامعه محلی جهت توسعه و نهادینه سازی فرهنگ استفاده از روشهای حل اختلاف جایگزین رسیدگی قضایی با رویکرد داوری در مساجد و نیز بهره گیری از ابزار رسانه و …
12- معرفی، توسعه و ارتقاء خدمات داوری سازمان از طریق برقراری ارتباطات مداوم و تعامل موثر با نهادهای دولتی، نیمه دولتی و خصوصی به ویژه مراکز مشاوره، کمپ ها، کمیته امداد، بسیج و …
13- ارائه ی طرح و برنامه پیشنهادی به مدیرعامل سازمان در راستای افزایش رضایت مراجعین جهت بهبود فرایند داوری و خدمات مکمل موضوع خانواده.
14- ارائه گزارش عملکرد ماهانه و یا موردی به سازمان.
15- انجام کلیه امور محوله وفق ابلاغیه ها و مقررات سازمان.
16- ارائه طرح و برنامه خدمات اجتماعی و پیشگیری از آسیبهای موضوع خانواده با توجه به نیازسنجی ها و بوم منطقه
ماده 27- وظایف متصدی امور دفتری
دفتر داوری دارای دبیرخانه ای است که با حضور یک متصدی زیر نظر مدیر دفتر فعالیت خواهد نمود. وظایف وی به شرح ذیل می باشد:
1- انجام کلیه خدمات اداری، دفتری.
2- ثبت دقیق مشخصات و جریان نامههای دریافتی و ارسالی، نگهداری، طبقه بندی و پیگیری آنها.
3- دریافت، مبادله و ابلاغ درخواست داوری، دفاعیات و تبادل لوایح از طرفین و پیگیری آن.
4- تنظیم مواعد رسیدگی و زمان مشاوره حسب اعلام داور و یا مشاور و ابلاغ آن به طرفین.
5- پاسخگویی به مراجعان و راهنمایی آنها به صورت حضوری، تلفنی و یا مجازی.
6- انجام اقدامات لازم در زمینه نگهداری و بایگانی پرونده ها، اوراق، نامه ها، گزارشات و سایر اسناد و مدارک مربوطه در فایلهای رایانه ای و یا محل های مخصوص.
7- بازبینی و کنترل ضمائم نامه های وارده و صادره.
8- دریافت مدارک، مستندات و گزارشهای لازم حسب دستور مدیر دفتر از طرفین اختلاف.
9- ابلاغ رأی داوری و کلیه مکاتبات اداری سازمان و داوران با طرفین اختلاف که در جریان رسیدگی داوری انجام می پذیرد.
10- تهیه گزارشات مورد نیاز برای داور یا مدیر دفتر.
11- انجام سایر امور محوله از سوی مدیر دفتر در حیطه وظایف دفتری.
فصل چهارم: هزینه های داوری
ماده 28- هزینه های داوری شامل:
1- هزینه ثبت درخواست داوری
2- هزینه های اداری دفتر
3- حق الزحمه داور و مشاور
4- سایر مخارج و هزینه های متعارف
ماده 29- پس از وصول درخواست داوری و تشکیل پرونده، دبیرخانه با توجه به مبلغ و نوع خواسته هزینه های داوری را طبق تعرفه ی آیین هزینه های داوری سازمان (جدول پیوستی) تعیین و به طرفین ابلاغ میکند و همچنین از خواهان مطالبه می نماید که ظرف مدت 5 روز نسبت به پرداخت هزینه ها به حساب سازمان اقدام نماید. مبلغ واریزی توسط خواهان به عنوان سهم او از هزینه های قطعی داوری منظور خواهد شد.
تبصره1- میزان هزینه پرداختی با توجه به شرایط پرونده و بر اساس آیین هزینه های داوری سازمان توسط مدیر دفتر تعیین میگردد.
تبصره 2- ارائه فیش واریزی به دبیرخانه دفتر داوری توسط طرفین الزامی بوده و متصدی امور دفتری موظف است نسبت به ثبت و یا پیوست رسید واریزی به پرونده داوری اقدام نماید.
تبصره 3- دریافت کلیه وجوه توسط مدیر دفتر صرفاً بر مبنای قواعد این آیین و روشهای تعیین شده از سوی سازمان میباشد.
ماده 30- در مواردی که طرفین به گونه ای دیگر توافق نموده اند، پرداخت هزینه های داوری در دفتر داوری بالسویه بر عهده خواهان و خوانده می باشد و میبایست تا زمان امضاء قرارنامه داوری به حساب سازمان پرداخت و رسید آن تحویل دبیرخانه شود.
ماده 31- مدیر دفتر میتواند هزینه های داوری را با توجه به تغییر مبلغ، نوع خواسته و پیچیدگی ماهیت اختلاف در طول مدت رسیدگی عندالزوم افزایش دهد.
ماده 32- چنانچه هر یک از طرفین سهم خود را بابت هزینه های داوری پرداخت نکند، مدیر دفتر طرف دیگر را مخیر میکند تا جهت جلوگیری از تعلیق یا ختم داوری، به عنوان جایگزین نفر ممتنع اقدام به پرداخت نماید.
ماده 33- در صورتی که طرفین از پرداخت هزینه های داوری ظرف مهلت مقرر در ماده 29 این آیین امتناع کنند، مدیر دفتر باید مهلتی حداکثر 10 روزه را برای پرداخت هزینه ها تعیین نماید. در صورت عدم پرداخت، داور میتواند داوری را نسبت به کل یا بخشی از ادعاهای طرفین خاتمه دهد.
ماده 34- عدم پرداخت هزینه های داوری ظرف مهلت مقرر در ماده 33 این آیین به منزله استرداد درخواست داوری اعم از دعوای اصلی یا متقابل میباشد.
ماده 35- موضوعاتی که به طور صریح در این آیین اجرایی پیش بینی نشده، همان است که به موجب آیین هزینه های داوری سازمان تنظیم گشته و لازم الاجرا میباشد.
فصل پنجم: بازرسی و نظارت*
ماده 36- بازرسی به جهت نظارت بر حسن انجام امور محوله در دفاتر داوری به طور مستمر و میدانی و به صورت دوره ای و یا موردی از سوی دفتر بازرسی سازمان انجام میشود.
ماده 37- مدیر و کارکنان دفتر داوری موظفند همکاری لازم را با بازرس یا هیأت بازرسی به عمل آورند.
ماده 38- دفتر نظارت و بازرسی سازمان میبایست زیرساخت لازم را جهت دریافت گزارشها و شکایات مراجعین از دفاتر با رعایت اصل محرمانگی، هویت گزارش دهنده و ایجاد نظام انگیزشی متناسب فراهم کند.
ماده 39- رتبه بندی دفاتر بر اساس گزارش بازرسان و شاخصهایی همچون میزان رضایتمندی مراجعان، پایبندی به مقررات و قواعد ابلاغی سازمان و عدم تخلفات انتظامی انجام می پذیرد.
ماده 40- سازمان متناسب با رتبه بندی دفاتر امتیازاتی به دفتر و کارکنان اختصاص میدهد.
فصل ششم: مقررات انتظامی*
ماده 41- عدم رعایت مفاد این آیین و سایر آیین ها و مقررات ابلاغی سازمان توسط مدیر و کارکنان دفاتر داوری تخلف محسوب میشود و احراز آن نیز از طریق گزارش بازرسان یا شکایات مراجعین به دفتر بازرسی سازمان انجام میگیرد. رسیدگی و چگونگی برخورد با تخلفات در صلاحیت هیأت رسیدگی به تخلفات سازمان متشکل از دستیار ویژه مدیرعامل، رئیس و یا یکی از اعضای دیوان داوری و رئیس دفتر بازرسی ونظارت سازمان میباشد.
ماده 42- هیأت رسیدگی به تخلفات، پس از رسیدگی، با توجه به سطح و میزان تخلف صورت گرفته تصمیم مقتضی را مستدل و مستند به قوانین و مقررات اتخاذ خواهد نمود.
ماده 43- جلسه هیأت رسیدگی به تخلفات کارکنان با حضور کلیه اعضاء تشکیل و رأی اکثریت معتبر است.
ماده 44- مجازاتهای انتظامی به قرار زیر است:
1- درجه یک: تذکر کتبی.
2- درجه دو: توبیخ کتبی با اخذ تعهد.
3- درجه سه: تعلیق موقت با کسر از حقوق.
4- درجه چهار: لغو قرارداد یا ابطال حکم مسئولیت و معرفی به نهادهای حفاظتی و امنیتی.
ماده 45- مرتکبان هر یک از تخلفات زیر به مجازات درجه یک محکوم میشوند:
1- عدم رعایت حق تقدم و نوبتدهی بدون ضابطه و یا عدم استفاده از سامانه نوبتدهی.
2- اهمال کاری و فراهم نکردن امکانات رفاهی ویژه مراجعین طبق شیوه نامه های ابلاغی سازمان.
3- عدم نصب تعرفه خدمات داوری در محل مناسب.
ماده 46- مرتکبان هر یک از تخلفات زیر به مجازات درجه دو محکوم میشوند:
1- ترک محل خدمت در خلال ساعات موظف اداری و غیبت تا دو روز بدون عذر موجه.
2- تأخیر در ارسال آمار و اطلاعات و یا گزارشات درخواستی به سازمان.
3- فراهم نمودن امکان حضور افراد فاقد صلاحیت و غیرمرتبط با داوری یا سازمان در محل دفتر داوری.
4- سهل انگاری در ثبت اطلاعات مراجعین و یا ثبت اطلاعات نادرست.
5- خطا در محاسبه هزینه داوری
تبصره- در صورت ایجاد هرگونه ضرر و زیان علاوه بر مجازات های مذکور جبران خسارت نیز بر عهده متخلف خواهد بود.
ماده 47- مرتکبان هر یک از تخلفات زیر به مجازات درجه سه محکوم میشوند:
1- تکرار تخلفات مشمول مجازات ماده 52.
2- اهمال در رعایت نکات امنیتی و اصل محرمانگی در حفظ اسناد و اطلاعات مراجعین.
3- عدم همکاری با بازرسان سازمان.
4- رفتار خارج از چهارچوب و مغایر شئونات اخلاقی و ایجاد بی اعتمادی در مراجعین.
ماده 48- مرتکبان هر یک از تخلفات زیر به مجازات درجه چهار محکوم میشوند:
1- افشای آگاهانه اطلاعات اصحاب دعوا به افراد غیرمسئول.
2- تغییر اطلاعات مراجعین بدون هماهنگی و درخواست طرفین.
3- ثبت بدون ضابطه اظهارنامه های سازمان در سامانه های الکترونیک قضایی.
4- دریافت وجه یا وجوه غیرمتعارف و خارج از ضوابط ابلاغی سازمان.
5- ارتباط نامتعارف با مراجعان.
6- مباشرت و یا معاونت در فساد مالی یا اخلاقی در حوزه مأموریتی.
تبصره- در صورتی که بازرسین یا هیأت رسیدگی به تخلفات کارکنان و یا دفتر بازرسی از وقوع جرم واجد جنبه عمومی مطلع شدند مکلفند بلافاصله مراتب را به مراجع ذیصلاح قضایی اعلام نمایند.
فصل هفتم: سایر مقررات
ماده 49- در صورت فوت، استعفا و یا رد داور توسط طرفین و یا امتناع یا قصور داور از انجام وظایف خود، مدیر دفتر میبایست ظرف حداکثر 2 روز کاری پیگیری لازم جهت تعیین داور جانشین توسط سازمان را با رعایت تشریفات انجام دهد.
تبصره – جلسات رسیدگی با حضور داور جانشین ادامه می یابد مگر آنکه داور پس از دریافت نظرات طرفین تکرار تمام یا بخشی از رسیدگی را ضروری بداند.
ماده 50- دفتر داوری تا زمان راه اندازی سامانه جامع داوری سازمان مجوز استفاده از سایر سکوهای مجازی مورد تایید سازمان جهت انجام الکترونیک ثبت درخواست و پذیرش را مشروط بر اخذ تاییدیه از دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان دارا میباشد.
ماده 51- گزارش عملکرد دفتر داوری میبایست به صورت ماهانه و یا موردی توسط مدیر دفتر به مدیرعامل سازمان ارائه گردد.
ماده 52- در موضوعاتی که به طور صریح در این آیین پیش بینی نشده است برابر سایر قوانین و مقررات ابلاغی سازمان عمل میگردد.
ماده 53- این آیین اجرایی مشتمل بر 7 فصل و در 53 ماده و 13 تبصره در تاریخ 25/01/1403به تصویب هیأت مدیره سازمان رسیده و از آن تاریخ لازم الاجرا و لازم الاتباع میباشد.